Sterke drank & natuurbescherming - Reisverslag uit Sjanghai, China van Esther Blom - WaarBenJij.nu Sterke drank & natuurbescherming - Reisverslag uit Sjanghai, China van Esther Blom - WaarBenJij.nu

Sterke drank & natuurbescherming

Door: wnfesther

Blijf op de hoogte en volg Esther

12 December 2011 | China, Sjanghai

Fris als een hoentje begin ik aan mijn tweede overlegdag. Jetlags doe ik deze reis niet aan lijkt het. Deze ochtend praten we over wat we noemen “Payments for Environmental Services” (PES). We ondernemen sinds kort een unieke case in de enige ongedamde zijrivier van de Yangtze, de Chishuirivier. Daar bevindt zich een in China wereldberoemde sterke drankproducent “Moutai”. Een fles van deze drank kost zelfs in China 200 Euro. Het is gemaakt van sorghum, een soort graan, en de kwaliteit van het product is geheel afhankelijk van kristalhelder water. En laten wij dat nou ook belangrijk vinden… Het water raakt vervuild door arme dorpen die op veel te steile hellingen nog aan landbouw doen. Daardoor krijg je erosie en aardverschuivingen en komen er veel sedimenten in het water. Ook is er praktisch geen waterzuiveringsysteem op houshoudniveau. Met de PES aanpak ontwikkelen we een business case waarbij de drankproducent de dorpelingen bovenstrooms betaalt voor beter beheer van de hellingen. Niet alleen de dorpen en de fabrikant zijn heel enthousiast over deze aanpak, ook de Chinese overheid is zeer geïnteresseerd. Zij besteden jaarlijks miljarden aan het verminderen van erosie in China en deze alternatieve aanpak kan ook hun investeringen beïnvloeden.
Na twee dagen praten is ’s avonds iedereen behoorlijk gaar. In een net uit de grond gestampte mega-mall eten we typisch voedsel uit noordwest China. Zhang Chen blij, want dat is zijn geboortegrond. Na wat skype en teleconferenties ga ik naar bed. Morgen om 6 uur op om een hersteld wetland net ten westen van Sjanghai te bezoeken.