dag 7/8 - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Esther Blom - WaarBenJij.nu dag 7/8 - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Esther Blom - WaarBenJij.nu

dag 7/8

Door: Esther Blom

Blijf op de hoogte en volg Esther

27 November 2012 | Bhutan, Thimphu

De laatste avond samen eten we op sjiek, met gasten als de Directeur Generaal van het Ministerie van Bosbouw en de directeur van SNV. Dat gaat er allemaal een stuk gemoedelijker en informeler aan toe dan ik gewend ben van China. De DG moppert wat over westerlingen en hun ideeën over gender (vrouw-man verschillen). Met name met die Nederlandse vrouwen heeft hij schijnbaar al vaak pittige discussies gehad. In Bhutan is het in het geheel geen issue, zo stelt hij. Ik ben er helemaal geen expert in maar hoor inderdaad van mijn collega’s dat vrouwen het relatief goed hebben in Bhutan. Als ze trouwen blijven ze bij hun ouders wonen en trekt de man bij hen in. Zo blijven ze de baas over het land en hun andere eigendommen. Een man kan met meerdere vrouwen trouwen zolang hij maar voor hen kan zorgen. En andersom kan een vrouw ook meerdere mannen trouwen, alhoewel dat een stuk minder vaak voorkomt. De partnerkeuze ligt geheel bij de aanstaanden; paps en mams bemoeien zich er niet mee. Huwelijken worden heel informeel gesloten. Vaak wordt de verbintenis zo eens aangekondigd als de bruid in kwestie al zwanger is.

Als ik de volgende ochtend wakker wordt, is de hele groep al weer uitgevlogen. Ik heb een dagje extra geboekt, onder druk van het thuisfront dat ook vond dat het TE zonde is om Bhutan alleen maar in vogelvlucht te zien. Nu is dat ene dagje natuurlijk niet genoeg om er meer dan vogelvlucht van te maken, maar desalniettemin vind ik het een cadeautje. Phurba, met zijn bijna dwangmatig gastheerschap, neemt me mee naar Tiger’s nest, een klooster op een steile bergwand. Maakte me een beetje zorgen of ik in een paar uur die bijna 1000 meter wel zou kunnen klimmen maar het gaat goed en het is heerlijk. Gek genoeg is het Phurba hijgt als een Chinees met hoogteziekte, maar uiteindelijk komen we net voor de lunch toch bij het klooster aan. Het ligt echt schitterend tegen de berg aan geplakt en is voor het Bhutanese boeddhisme een belangrijke plek. Het is gebouwd in de 17e eeuw en men gelooft dat Guru Padmasambhava, die het boeddhisme van Tibet naar Bhutan bracht in de 8e eeuw, hier 3 jaar, 3 maanden, 3 weken en 3 dagen heeft gemediteerd. Zonder te eten! Doe hem dat maar eens na....

Tijdens de wandeling kom ik veel meer te weten over Phurba en zijn familie, over WWF Bhutan en het leven in Bhutan. Zijn Nederlands is ook vloeiend met 1 zin “mag ik extra rijst bestellen alstublieft”, geleerd tijdens zijn studie in Gent. Verder ontdek ik dat, hé wat gek, Bhutanezen ook maar mensen zijn. Phurba vindt mijn beeld over de naastenliefde en tolerantie van de Bhutanezen (of Bhutanen moet ik geloof ik zeggen) namelijk veel te idyllisch en brengt argument na argument om het tegendeel te bewijzen. Pfuh, ik blijf liever lekker naïef.

De volgende dag brengt hij me naar het vliegveld. Weer ben ik in het vliegtuig compleet overdonderd door de Himalaya die heel wat meer sneeuw heeft verzameld dan vorige week. Het contrast tussen het krachtige, witte van de Himalaya en het in kleine lapjes verdeelde smog-ige laagland van India is groot.

14 uur stop over op vliegveld Delhi. Maar gelukkig heb ik genoeg om over na te denken. WAT een reis!

  • 27 November 2012 - 16:37

    Femke:

    Esther, ik heb genoten van je avonturen en mooie foto's! Welkom terug in NL weer!

    Groet Femke

  • 27 November 2012 - 17:06

    Jiska:

    wat een ervaring Esther! Dank dat ik met je mee mocht lezen.

    liefs

  • 27 November 2012 - 17:18

    Marielle:

    oef, zucht.. wow.

  • 27 November 2012 - 18:24

    Annemiek:

    wanneer word je boek uitgebracht?

  • 27 November 2012 - 18:24

    Eveline:

    Esther,ik heb genoten van je reisverslag......heel erg bedankt!

  • 27 November 2012 - 19:17

    Aad En Anke :

    Met heel veel plezier al je mailen gelezen.
    Zal niet mee vallen om weer in het gareel te komen.
    bedankt.

  • 27 November 2012 - 19:58

    Yvonne:

    Pfuhh ook voor ons jammer dat er een einde aan je reis komt. Wat was het fijn mijmeren. Tot gauw, kus

  • 28 November 2012 - 08:17

    Marlou:

    Welkom Thuis Esther, wat een geweldige blogster/collega ben je. Heb genoten van je sterke en persoonlijke verhalen. Welke oplage zullen we je boek doen!?

  • 28 November 2012 - 08:17

    Marlou:

    Welkom Thuis Esther, wat een geweldige blogster/collega ben je. Heb genoten van je sterke en persoonlijke verhalen. Welke oplage zullen we je boek doen!?

  • 28 November 2012 - 21:25

    Suzanne:

    Hey Esther, wat een belevenis! Heel gaaf, ben ook erg benieuwd naar alle foto's en verdere verhalen...binnenkort wijntje?
    En natuurlijk welkom thuis op de good old amalia!

  • 29 November 2012 - 06:16

    Henk Lette:

    Hee, Esther, ook ik heb genoten van je verhalen. Niet direct gereageerd, maar allemaal gelezen en bewonderd. Heerlijk, de sfeer die je overbrengt. Lekkere directe verhalen uit verre streken.
    Wanneer ga je weer op pad? Geniet in ieder geval ook van het thuis zijn. O ja... volgende keer Peru, he?
    Groeten van Henk Lette uit Lima, Peru

  • 29 November 2012 - 15:30

    Marieke:

    In sneltreinvaart gelezen, want dat kan met jouw schrijfstijl! Heerlijk om te lezen, mooi hoe je werk- en prive-info combineert!

  • 30 November 2012 - 13:20

    Inge:

    Super Es! Was heerlijk om te lezen. Wat een leuke job heb je toch he? Dit soort ervaringen zijn wel weer de icing on the cake. Geniet nog even na en well done!
    Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bhutan, Thimphu

Esther

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1803
Totaal aantal bezoekers 35030

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 20 Januari 2014

In de Amazone!

20 November 2012 - 29 November 2012

Saving wetlands sky high! Bhutan

09 December 2011 - 18 December 2011

Aan de oevers van de machtige Yangtze

30 November 2010 - 30 November -0001

Op de Tibetaanse hoogvlakte.....

Landen bezocht: