Dag 2 - snelcursus Bhutan - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Esther Blom - WaarBenJij.nu Dag 2 - snelcursus Bhutan - Reisverslag uit Thimphu, Bhutan van Esther Blom - WaarBenJij.nu

Dag 2 - snelcursus Bhutan

Door: Esther Blom

Blijf op de hoogte en volg Esther

21 November 2012 | Bhutan, Thimphu

Zelfs die 348 honden onder mijn raam kunnen niet voorkomen dat ik een heerlijke nacht heb. Phurba brengt echter slecht nieuws. De collega’s uit India zijn vertraagd en komen pas vanavond aan. Dat betekent dat de eerste dag vergaderen in het water valt. We gooien het schema om en gaan deze ochtend Thimbu en omgeving bekijken. Ik voel me een toerist. We bezoeken in de ochtend een megagrote Boeddha en een reservaat voor het nationale symbool, de Takin (een ‘antilopegeit’). We genieten van het uitzicht over Thimbu. De hoofdstad ontploft; veel mensen van het platteland trekken naar de stad met als gevolg een enorme groei. Er worden overal nieuwe gebouwen uit de grond getrokken, wetlands worden opgeofferd en Thimbu kampt met nieuwe problemen als vervuiling en smog. Als je 22 keer in China bent geweest lijkt het probleem te overzien. Heel Bhutan heeft 700,000 inwoners, evenveel als een klein districtstadje in China. Maar misschien is China niet zo’n goede referentie…

We vragen Phurba zijn traditioneel Bhutanese hemd van het lijf. Wat een luxe toch dat ik tijdens mijn werkbezoeken altijd in het gezelschap van deskundigen ben. Spoedcursus Bhutan: pas 5 jaar geleden is democratie ingevoerd, daarvoor was de koning de baas. Er zijn nu 2 politieke partijen en komen er nog 3 bij. De persvrijheid is enorm toegenomen. De economische ontwikkeling ook. Er worden meer waterkrachtcentrales aangelegd dan ooit. Hele dorpen gaan verloren en rivieren komt droog te liggen. 85% van de energie wordt geëxporteerd naar India. Mijn idyllische beeld van Bhutan brokkelt een beetje af.

’s Middags bezoeken we het kantoor van WWF Bhutan. Vijay, hoofd natuurbescherming van WWF Bhutan, legt haarfijn het belang van Bhutan uit voor soorten als de tijger en de sneeuwpanter. Maar hij weet ook goed te duiden wat Bhutan, ingeklemd tussen twee economische en politieke grootmachten China en India, te wachten staat.

’s Avonds ga ik eten met mijn goede vriend Tim. Dat is een Bhutanees die per ongeluk geboren is in het lichaam van een Nederlander. We hebben samen in Tibet gewerkt, bijna tien jaar geleden ondertussen. Hij woont nu in afwisselend in India, Bhutan en Nepal. Op dit moment is hij aan het promoveren op een taal van een groep minderheden in India, 1200 mensen spreken die taal. Ik heb oneindig respect voor zijn werk en levenswijze. Ik ben tegelijkertijd ook blij dat ik echt ergens geaard ben, in Nederland.

Bij terugkomst blijkt het high altitude wetland team compleet te zijn; de collega’s uit India zijn moe, maar gelukkig, gearriveerd. Ik heb zin in morgen, dan gaan we elkaar informeren over de voortgang van ons programma voor de bescherming van de hoge wetlands van de Himalaya.

  • 21 November 2012 - 16:52

    Jacqueline:

    Jeetje Es, wat een mooi leven heb jij daar zo. Beetje rondlopen, beetje bijkletsen...
    Nou geniet er lekker van daar! Hoe is het eten daar eigenlijk??
    liefs

  • 21 November 2012 - 18:56

    Suzanne:

    Wow Es, super!!!! Heel gaaf, geniet ervan en werkse :)
    Lieve groet vanuit het koude Utrecht!

  • 21 November 2012 - 19:08

    Oma:

    Nou. prachtig verhaal, veel plezier, gr o

  • 21 November 2012 - 20:36

    Heidt:

    Lieve Es, wat ben ik blij dat je hebt aangelijnd, wat bijzonder om dit te lezen. Geweldige job heb je zo. Geniet en veel werkvloer werkplezier xx Heidi

  • 21 November 2012 - 20:44

    Ellen:

    Wat staan dat landschap je goed S!
    Blij dat je bijgekomen bent, veel helder denken toegewenst bij de ongetwijfeld soms vermoeiende, saaie besprekingen.
    Grom mani padme grom is weer over, houen zo!
    Liefs,
    L

  • 22 November 2012 - 10:03

    Froukje:

    Hee Esther,

    Wat leuk dat we een kijkje in de keuken krijgen! Dank voor het delen! Mooi geschreven ook!

    Groet,
    Froukje

  • 22 November 2012 - 15:46

    Annemiek:

    niet lullig bedoeld, maar foto 2 en 3 hebben iets gemeenschappelijks, grappig! De buthaneese vormentaal

  • 22 November 2012 - 16:13

    Baukje:

    Hai lieve Es,

    Leuk weer wat van je te horen, ook al is het helemaal vanuit daar. De geluksmeter dat lijkt mij het mooiste van het samen leven daar. Is het ook voelbaar? Ik wens je super veel plezier en mindfulness daar! Enige jaloerse gevoelens beginnen toch wel op te komen nu ;). Kus, Bauk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bhutan, Thimphu

Esther

Actief sinds 25 Feb. 2010
Verslag gelezen: 1160
Totaal aantal bezoekers 35037

Voorgaande reizen:

11 Januari 2014 - 20 Januari 2014

In de Amazone!

20 November 2012 - 29 November 2012

Saving wetlands sky high! Bhutan

09 December 2011 - 18 December 2011

Aan de oevers van de machtige Yangtze

30 November 2010 - 30 November -0001

Op de Tibetaanse hoogvlakte.....

Landen bezocht: